Η ιδιωτική ετικέτα «made in Greece» ταξιδεύει στην αγορά της Ρωσίας

Παράγοντες της αγοράς επισημαίνουν πως η στροφή σε νέες αγορές, αποτελεί πλέον μονόδρομο για όλες ανεξαιρέτως τις ελληνικές επιχειρήσεις, ακόμη και για αυτές που ασχολούνται με την παραγωγή ιδιωτικής ετικέτας.

Στο «παιχνίδι» των εξαγωγών μπαίνουν δυναμικά και οι βιομηχανίες που παράγουν προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, οι οποίες εμφανίζονται αποφασισμένες να διευρύνουν την παρουσία τους εκτός συνόρων. Η επέκταση στο εξωτερικό είναι αναγκαία, καθώς τα μέτρα λιτότητας και η υψηλή ανεργία εξακολουθούν να πλήττουν την κατανάλωση στην Ελλάδα, επηρεάζοντας όλες ανεξαιρέτως τις κατηγορίες προϊόντων.

Παράγοντες της αγοράς, αναφέρουν πως ευκαιρίες στο εξωτερικό δεν υπάρχουν μόνο για τα επώνυμα αλλά και για την ιδιωτική ετικέτα, η οποία στις χώρες της Κεντρικής και Βόρειας Ευρώπης έχει ευρεία αποδοχή και υψηλά μερίδια αγοράς. Το «μεγάλο στοίχημα» για τους Έλληνες του κλάδου είναι η Ρωσία των 143 εκατομμυρίων καταναλωτών και της ραγδαίας αύξησης της ιδιωτικής ετικέτας.

Η ιδιωτική ετικέτα «made in Greece» ταξιδεύει στην αγορά της Ρωσίας

Εκτιμάται πως το 2012 οι πωλήσεις της αναπτύχθηκαν με ρυθμούς 20%, ενώ σε ορισμένες περιοχές έφθαναν έως και το 50% (!). Το στοιχείο όμως που κάνει την ρωσική αγορά να μοιάζει με τον καινούριο «Ελ Ντοράντο» για την ιδιωτική ετικέτα είναι τα περιθώρια ανάπτυξης, καθώς σήμερα το μερίδιό τους δεν υπερβαίνει το 3% αλλά και η μεγάλη ζήτηση από τους Ρώσους λιανέμπορους, οι οποίοι θεωρούν ότι συμβάλλει στην ενίσχυση της ανταγωνιστικότητάς τους. Η ρώσικη αγορά κεντρίζει το ενδιαφέρον και για τον λόγο ότι οι παραγωγοί που θα διεισδύσουν εκεί αποκτούν και μια θέση στις άλλες ταχύτατα αναπτυσσόμενες οικονομίες της Λευκορωσίας και του Καζακστάν λόγω της έλλειψης των τελωνείων μεταξύ των μελών της Ανεξάρτητης Κοινοπολιτείας.

«Μαγνήτης»
Σύμφωνα με πληροφορίες, αρκετές βιομηχανίες τροφίμων που παράγουν ελληνικά προϊόντα διεθνούς φήμης, όπως η φέτα και το γιαούρτι, έχουν χτυπήσει ήδη την πόρτα αρκετών ρώσικων εταιρειών διερευνώντας τις πιθανότητες συνεργασίας, ωστόσο το μεγαλύτερο μέρος των προσπαθειών τους στρέφεται στην πρώτη διεθνή έκθεση ιδιωτικής ετικέτας (IPLS) που διοργανώνεται στη Μόσχα στις 26 – 27 Μαρτίου 2014.

Στην IPLS, θα επιδιώξουν να κλείσουν μεγάλες συμφωνίες, καθώς εκεί θα συναντηθούν με δυνητικούς πελάτες από μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ. Το «παρών» στην παραπάνω έκθεση, αναμένεται να δώσουν ελληνικές εταιρείες από διάφορους κλάδους, όπως των τροφίμων και ποτών, της κλωστοϋφαντουργίας, των καλλυντικών και των αρωμάτων, της υγιεινής και της φροντίδας, των φαρμακευτικών προϊόντων και των απορρυπαντικών.

Μηνύματα
Στην Ρωσία ποντάρουν αρκετά και οι Έλληνες εξαγωγείς επώνυμων προϊόντων, οι οποίοι εντείνουν τις προσπάθειες ενίσχυσης της παρουσίας τους στις αναδυόμενες οικονομίες του κόσμου (BRICS). Αυτό σημαίνει πως αργά ή γρήγορα οι Έλληνες εξαγωγείς επώνυμων προϊόντων θα ανταγωνίζονται στα ρώσικα ράφια την ελληνική ιδιωτική ετικέτα.

Πάντως, μέχρι στιγμής φαίνεται πως υπάρχει έδαφος και χώρος για όλους καθώς τα μηνύματα από την πορεία των ελληνικών εξαγωγών στην ρώσικη αγορά είναι άκρως ενθαρρυντικά, ενώ οι προοπτικές ακόμη πιο ευοίωνες, εφόσον ξεπεραστούν κάποια προβλήματα στο κομμάτι της προβολής των ελληνικών προϊόντων και εμπλουτισθεί η γκάμα που προσφέρουν.

Μάλιστα, πέρυσι οι εμπορικές ανταλλαγές ανάμεσα στη Ρωσία και την Ελλάδα έφτασαν στα 6,58 δισ. δολάρια, με ετήσια αύξηση 24,8%, ενώ η αξία των ελληνικών εξαγωγών πλησίασε τα 460 εκατ. ευρώ, παρουσιάζοντας άνοδο 22% σε σύγκριση με το 2011.

Ανάμεσα στις εταιρείες που καταβάλλουν προσπάθειες για μεγαλύτερη επέκταση στην ρωσική αγορά είναι η Chipita, η ΓΑΙΑ (Gaea) του Άρη Κεφαλογιάννη, η Ικτίνος Μάρμαρα, οι εταιρείες ιχθυοκαλλιέργειας Νηρέας, Ανδρομέδα και Σελόντα-Δίας, αλλά και η ιστορική βιομηχανία υποδημάτων Boxer Φειδάς, η οποία εργάζεται για την είσοδό της σε περισσότερα σημεία. Επίσης, η βορειοελλαδίτη βιομηχανία του επιχειρηματία Πάνου Γερμανού, Sunlight, ανέλαβε πρόσφατα να προμηθεύσει τους ρώσικους σιδηροδρόμους, το δεύτερο μεγαλύτερο σιδηροδρομικό δίκτυο στον κόσμο μπαταρίες εφεδρικής χρήσης ανοιχτού τύπου (OPzS) για τη σηματοδότηση των σταθμών.

Ζητούμενο η αναθέρμανση της ζήτησης

Με σημαντικά χαμηλότερους ρυθμούς αναπτύσσεται πλέον η ιδιωτική ετικέτα στην ελληνικά αγορά. Η παρατεταμένη ύφεση και η μείωση των εισοδημάτων φαίνεται πως πλήττει πλέον ακόμη και τα φθηνά προϊόντα, καθώς οι καταναλωτές περιορίζουν στο ελάχιστον τις δαπάνες τους για να μπορέσουν να ανταποκριθούν στις φορολογικές τους υποχρεώσεις.

Σύμφωνα με στοιχεία της Nielsen, στο οκτάμηνο του 2013 οι πωλήσεις της ιδιωτικής ετικέτας, αυξήθηκαν οριακά κατά 0,4% και ανήλθαν σε 299 εκατ. ευρώ, ωστόσο σημαντική κάμψη παρατηρήθηκε σε αρκετές όπως τα χαρτιά υγείας (-13%), στο ψωμί (-10,7%) και στους χυμούς (-13,9%).

Στον αντίποδα, θεαματική αύξηση σημείωσε η ιδιωτική ετικέτα στα τυριά (+15,6%), στις κονσέρβες ψαριών (+31,5%) στα δημητριακά (+16%) και αλλαντικά (4,6%).

Στο σύνολο του λιανεμπορίου, πάντως οι πωλήσεις κατά το 8μηνο του 2013 υποχώρησαν κατά 100 εκατ. ευρώ, και διαμορφώθηκαν σε 3,30 δισ. ευρώ από 3,42 εκατ. ευρώ το οκτάμηνο του 2012.

Προβληματισμός
Το μεγάλο ζητούμενο τώρα είναι η πορεία της κατανάλωσης κατά τους επόμενους μήνες, με τα στελέχη του λιανεμπορίου να δηλώνουν προβληματισμένα.

Η υψηλή ανεργία εκτιμάται πως θα συνεχίσει να εμποδίζει την αναθέρμανση της ζήτησης και όλοι πλέον προβλέπουν πως η ανάκαμψη στον κλάδο τους θα έρθει από τον επόμενο χρόνο, οπότε και θα έχει αρχίσει, εκτός απροόπτου, η ανάπτυξη στη χώρα.

Του Γιώργου Μανέττα
gmanettas@pegasus.gr